Turisthistoria: Blandat 40-tal.

benares-train-2

På 40-talet tog det två dagar med tåg från Bombay till Madras. Eftersom vagnarna inte hade några längsgående korridorer stannade tåget vid särskilda anhalter när det var matdags, så att passagerarna kunde springa längsmed spåret till restaurangvagnen. På grund av stöldrisken rekommenderades att hälften av kupéns passagerare var kvar och vaktade. När det första laget hade ätit klart gjorde tåget återigen uppehåll så att man kunde byta plats med varandra.

Aquila-Solent

1948, när flygbåtarna började bli omoderna och andra flygbolag lade ner sina linjer startade Aquila Airways sin verksamhet. Ett av de första uppdragen blev att flyga salt till Berlin under blockaden. På grund av korrosionsrisken kunde inte landsbaserade plan användas. Cigaretter var det också stor efterfrågan på i den isolerade staden. 11½ miljoner fick plats i en enda sändning.

Senare tog flygbåtarna passagerare till Jersey, Skottland, Marseilles, Capri, Genova, Santa Margherita och Madeira-Las Palmas. Det var ett populärt resealternativ med kändisar, som kunde känna sig mer ostörda på de mindre planen. Filmtrupper chartrade planen för att kunna ta sig till besvärliga inspelningsplatser, t ex John Huston under filmningen av Moby Dick.

    *

Bilsemestrat tog fart först efter andra världskriget. När turister reste med bil mellan krigen, så hyrde de i regel bil med chaufför. Dels ägde man oftast ingen egen bil, dels var vägnätet i de främmande länderna i regel undermåligt. En lokal förare var den bästa garantin för att man skulle komma rätt.

Att komma till Schweiz och köra bilen själv på alpvägarna var rent av dumdristigt. Grusvägarna var smala och saknade skyddsvallar. Vid snösmältningen på våren spolades delar av vägbanan bort och utlagda bräder fick utgöra temporära broar över ravinerna.

Swiss-Road

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s