Turisthistoria: Panama

panama colon.jpg

Panama-kanalen var ett äventyr på 30-talet. Att färdas med skepp genom djungeln, tvärs över en kontinent, om än på dess smalaste ställe, från hav till hav, måste ha varit en bekräftelse på mänsklighetens förmåga att ständigt göra nya erövringar.

Fransmännen hade försökt först, 1881, men det var för svårt. Amerikanerna var mer motiverade. Landvägen över USA, från kust till kust, var en lång och tröttande resa. Redan innan kanalens byggande var båt från New York till Panama-näset, tvärs över det på flod, sjö och landväg, och vidare med båt upp till Kalifornien ett bekvämare alternativ. USA hade militära intressen också, säg när de inte har det, och man tänkte att man kunde tjäna en hacka, som engelsmännen i Suez. 1914 var den klar, 81,6 km lång.

Innan båtarna gick in i kanalen ankrade de vid Colon, en liten stad med nybyggarkänsla och en gnutta New Orleans-atmosfär. (Var det en slump att namnet betyder tjocktarm?) Affärer och tvättinrättningar ägdes av kineser. Nattklubbarna var enkla som en western-saloon och närsomhelst kunde Hedy Lamar komma in utan pass och räddas av Charles Boyer. Han hade hittat en desillusionerad fiskare, Humphrey Bogart, som ställde upp med sin båt utan frågor. Innan de smög iväg i gryningen lyssnade de på Marlene Dietrichs sång. Men allt var en fälla.

panama-3 sluss

Tredje slussen

När båten gick i den första slussen serverades lunchen på däck. Ingen ville missa händelsen. Små maskiner som kallades för mulor drog med kablar skeppet framåt. Tre slussar senare kom den längsta sträckan på naturligt vatten, Gatun-sjön, och fartyget kunde fortsätta för egen maskin.

panama gatun.jpg

 

Culebra-(Orm)-kanalen skar igenom kullarna till Pedro Miguel där båten sänktes ned till Miraflores-sjön och sedan vidare genom Miraflores-slussen ned till havsnivån och den amerikanskbyggda staden Balboa (låter som något från Brecht).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s