Turisthistoria: Los Angeles 1896

Losangeles1
Järnvägen nådde Los Angeles 1876 när South Pacific-bolaget förband den lilla isolerade staden med metropolen San Francisco. Det dröjde inte länge förrän konkurrenten Atchinson, Topeka & Santa Fe började slåss om transporterna till södra Kalifornien. På vissa ställen gick spåren bara ett par kilometer ifrån varandra.

Pasadena

Satsningen på turister och invandrare ledde till att 60 städer växte upp i regionen mellan 1887 och 1889. På 90-talet hade en omfattande utflyktsverksamhet kommit igång. I själva Los Angeles kunde besökarna åka speciella guidade turer med spårvagnen. På de mindre ställena fick man förlita sig till hästskjutsar som stod och väntade vid järnvägsstationerna.

Losangeles2

Det moderna utspridda Los Angeles grundlades på den här tiden och mycket snart fick man behov av förbättrade kommunikationer. L A fick förbindelse med Pasadena 1895 och Santa Monica 1896. Pacific Electric Railway bildades 1901 och fram till 1910 köpte bolaget upp existerade spår och knöt ihop dem, så att de slutligen blev världens största urbana transportsystem.

cablecar.jpg

Spårvagnarna körde specialturer, inte bara för turister, utan också med skolbarn och privata sällskap. Det var inte bara linjetrafik; man kunde också åka speciella rutter: ”Ballong-rutten” inkluderade Los Angeles, Santa Monica och Ocean Park. ”Triangelturen gick mellan Los Angeles, Long Beach och Santa Ana. På ”Gamla missions och apelsinlunds-turen” färdades man genom San Gabriel Valley.

Mount_Lowe_Railway.jpg

Höjdpunkten var Mount Lowe-utflykten (ovan) som började med spårvagn genom Pasadena till Rubio Canyon, fortsatte med linbana till toppen av Eko-berget i Sierra Madre för att sluta med hårresande tur i öppen spårvagn upp för Mount Lowe (1860 m).

På 20- och 30-talen började spårvagnarna ersättas med bilar och bussar. Under andra världskriget kom ett kort uppsving, men sedan köptes bussar och spårvagnar upp av bilindustrin, som lade ned dem, så att folk skulle bli tvungna att köpa bilar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s