Turisthistoria: Pullman i USA

USA pullman

George Mortimer Pullman
började bygga sovvagnar 1858, men ingen ville ha dem. För vem vill  bo flera dagar i sträck på ett tåg, undrade samtida kritiker. Tre av hans vagnar användes ett tag på Chicago & Alton-järnvägen, men bolagen tyckte inte det var värt att satsa på nymodigheten.

USA pullman pioneer

Efter några år som affärsinnehavare i guldrushens Colorado återkom Pullman 1865 med sina besparingar och byggde en superlyxig vagn, Pioneer, som var så stor att den inte gick under de flesta broar. Så den ställdes också åt sidan. Vagnen fick slutligen göra sin debutfärd när det krävdes något extra fint för att transportera Abraham Lincolns kropp till Illinois. Broar och stationer revs på vägen för att bereda plats.

USA pullman lincoln

När general Grant prisade vagnen följde fler järnvägsbolag efter och började bereda utrymme på sina sträckor. Pullman blev snart miljonär och tvingade sina anställda bo i en stad döpt till Pullman.

Det befarades att kvinnor skulle tycka det vara opassande att sova på detta sätt, men det visade sig istället att det kvinnliga resandet ökade. Tåg-settet bestod inte bara av specialbyggda sovvagnar med fjädrande madrasser. Den riktiga lyxen fanns i restaurang- och sällskapsvagnarna. Svart valnötsinredning, kandelabrar, mattor, draperier, lampor och glass var av högsta viktorianska elegans. Lyxskeppen stod som förebilder.

USA Pullman's Palace

1870 gick det första direkttåget från Boston till Stilla havs-kusten, en Hotell Express bestående av enbart Pullman-vagnar. Folk kom till stationerna längsmed vägen och vinkade. En daglig fyrsidig tidning, The Trans-Continental, trycktes på tåget under de fyra dagar resan tog. Förutom tidningsredaktion och tryckpress fanns det plats på tåget för två välförsedda bibliotek, ett skrivrum, bar, vinrum, hårfrisörska, raksalong, vardagsrum, röksalong, kök, restaurang- sov- och bagagevagnar. På söndagarna fick man användning för orgeln när det hölls gudstjänst.

USA pullman trans

Turistvarianten av Pullman-vagnarna introducerades på 1880-talet, och nådde en enorm popularitet ett sekel senare. Priserna var mindre än hälften och inredningen enklare, men det var fortfarande kvar en bra bit till Emigrant-klassen.

USA Pullman_porter

Det är den här typen av sovvagnar som vi ofta ser i gamla amerikanska filmer, till exempel I hetaste laget. Under kriget anpassades de till att förflytta soldater, men i slutet av 40-talet drog de sin sista suck.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s