Turisthistoria: Båtlinjer 1852

afrika elder dempster

När Elder Dempster Lines, den första reguljära båtlinjen mellan England och Afrika, startade 1852, var det inte för turisternas skull, de skulle introduceras på den nya kontinenten via Egypten först på 1870-talet, utan för att ta hand om frakterna till och från de nyöppnade kolonierna.

Den 24 september gav sig SS Forerunner (381 ton) iväg på jungfruresan mot Madeira, Teneriffa, Bathhurst (Gambia) och Freetown (Sierra Leone). Det var ingen brist på passagerare, för kolonialismen var personalkrävande: tjänstemän, soldater, affärsmän och missionärer. Och de behövde underhållas med varor hemifrån: bomull, maskiner, fordon, öl och sprit. Frukt, timmer och skinn gick den andra vägen.

afrika Elder-Dempster0002-2534

De ständigt ökade frakterna ledde till större fartyg. SS Biafra (3 606 ton), som togs i bruk 1895, hade plats för 88 1:a klass- och 28 2:a klass-passagerare samt 8 000 ton varor. Först efter boerkrigets slut i början av 1900-talet kom turistresandet igång på allvar på rutten. Sydafrikas nybyggda järnväg till Mombasa och Uganda gjorde det enkelt att arrangera utflykter och safaris, och var en starkt bidragande orsak till uppsvinget.

Elder Dempster Lines flotta bestod av 101 fartyg när 1:a världskriget inleddes, nästan hälften sänktes av fienden. Fartygsfrakten minskade under hela 1900-talet och på 60-talet hade flyget tagit över det mesta. 1989 gick rederiet slutligen till botten.

afrika elder d

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s