San Marino ligger bara 10 km väster om Rimini – fågelvägen – men eftersom bilarna måste följa den slingrande vägen så blir det i praktiken 27 km. Det är lätt att komma dit på egen hand med en direktbuss från Piazzale Tripoli; den stannar vid järnvägsstationen också.
Republiken San Marino grundades på 300-talet och har 20 000 invånare på sina 61 km², medan det bor 4 500 människor i huvudstaden San Marino uppe på Monte Titano (739 m). Man har egen flagga, nationalsång, myntverk, polis, militär (omkring 1000 man). Det är inga tull- eller passformaliteter vid gränsen. Den största inkomsten kommer från frimärkes- och spritförsäljningen.
San Marino har lite grand av Disneyland-känsla kring sig. Restauranger och souvenirbutiker är helt turistinriktade och de smala branta gränderna och trapporna verkar spekulativt uttänkta för maximalt romantiskt intryck. Trots det så är det något av en triumfatorisk upplyftande känsla att börja färden nere på havsytans nivå i Rimini och att kontinuerligt fortsätta uppåt, först i bussen och sedan till fots – ständigt uppåt, tills man slutligen når borgen La Rocca på bergets högsta topp. Och om man inte ger sig förrän man står längst upp i tornet, så kan man se tillbaka på hela sin resa ända till utgångspunkten, åtminstone dagar med bra sikt.
San Marino har antagligen världens billigaste sprit, åtminstone de hemmagjorda varianterna av kända märken. Man kan gå runt i de många välfyllda butikerna och provsmaka på sorter som ligger bortom den vildaste fantasi. För säkerhets skull bör man nog göra besöket uppe i La Rocca först. Paolo har varit i Sverige – så han vet vad som gäller. Hans butik har både skyltar och visitkort med texten ”Paolo’s systembolag” och underrubriken ”Gotte butik för vuxna”.
Det är lätt att glömma bort resten av San Marino. Nio ”castelli” (slott) finns utspridda i det lilla landet. De är inte så mycket slott som olika centra; det närmaste, Borgo Maggiore ligger strax nedanför staden San Marino och nås med en linbana. Här finns flera museer och en torgmarknad varje torsdag.