Turisthistoria: Lufthansa.

https://i1.wp.com/www.rebstockpark-ffm.de/histo_pioniere_big.jpg

Kommersiell flygtrafik i Tyskland såg ut så här de tre premiäråren:

1919 invigde Deutsche Luft Rederei den första linjen, mellan Weimar och Berlin. Som så ofta annars styrde behovet av snabbare postdistribution utvecklingen.

1920 samarbetade DLF med KLM och danska DDL på en internationell linje från Malmö via Köpenhamn, Warnermünde, Hamburg, Bremen till Amsterdam.

1921 bildades en flygunion, Aero Union, genom ett samarbete mellan Hapas, AE (som nu kontrollerade DLF) och Dornier-fabriken i Friedrichshafen. AU gick senare ihop med Lloyd Air Services och från detta konglomerat utkristalliserades Lufthansa 1926.

I början satt piloterna, och ibland passagerarna, i öppna sittbrunnar, med hjälmar, glasögon och handskar som skydd mot vinden. Innan linjerna blev organiserade kunde en pilot ta sitt plan till en flygplats och sätta upp en banderoll med texten: ”Flyg med mig till Berlin”. Junkers F.13 var den flygplanstyp som dominerade när avstånden ökade och turer började göras till Wien, Madrid, Zürich, Rom och Istanbul.

http://cheapflightsdeals.files.wordpress.com/2012/11/lufthansa-history-1.jpg

Men den verkliga marknaden fanns i konkurrensen till ångbåtarna på andra världsdelar. British Imperial Airways koncentrerade sig av naturliga skäl på att förkorta avstånden till imperiets utposter, dvs Fjärran Östern och Syd-Afrika. Tyskarna bredde ut vingarna mot Syd-Amerika, men avstånden över havet var stora och problemen många.

1928 lyckades en Dornier Wal-flygbåt ta sig från Tyskland till Kanarieöarna på 48 timmar och 58 minuter, men det var fortfarande en bra bit kvar. För att klara påfyllningen av bränsle placerades service-skeppet Westfalen 1 500 km utanför Väst-Afrika. Efter tankningen hissades planet ombord och slungades iväg med samma typ av katapultkanon som hade utvecklats för postflyget till New York. 1934 satte man in två D018-plan och året efter reducerades flygtiden Tyskland-Buenos Aires till 3½ dagar.

På rutten Tyskland-USA hade man under tiden börjat använda sig av zeppelinare (Graf Zeppelin och Hindenburg), men 1936 ersattes de med samma typ av plan som gick på Syd-Amerika. Nya flygplansmodeller med starkare och bensinsnålare motorer utvecklades hela tiden. 1938 flög Focke Wulf Condor den 6 370 km från Hamburg till New York på 24 timmar och 36 minuter. Samma år gjorde en annan Condor sträckan Berlin-Tokyo (14 278 km) på 46 timmar och 18 minuter.
https://i0.wp.com/www.hebels.nl/flights/20081024-1/img/h_lufthansa2.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s