Dag 122 – Schweiz: Tåg från Milano till Chur, del 2.

https://i1.wp.com/cdn3.vtourist.com/4/5113013-train_at_Bernina_pass_Poschiavo.jpg

Som mest stiger spåret 70 m på 1 km, någon annan järnväg lär inte klara av detta, utan extra hjälpmedel. Det tar bara en timme att komma upp från palmerna i Tirano till Alp Grüm (2091 m) ovanför trädgränsen. Här växer ett tunt gräs i ett hedlandskap med några enstaka buskar som utropstecken.

https://i1.wp.com/www.juergen-zink.de/PizPalue/pic004.jpg

Palü-glaciären når nästan ända ner till banan, och det känns nog lite heligt att kunna blicka rakt upp mot Piz Palü och föreställa sig Leni Riefenstahls strapatser på bergssidan under den dramatiska inspelningen 1929 av Die weisse Hölle von Piz Palü (Piz Palüs vita helvete).

https://i2.wp.com/static6.opensubtitles.org/gfx/thumbs/0/7/5/0/0020570.jpg

https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/RhB_ABe_4-4_III_mit_Bernina-Express_am_Lago_Bianco.jpg

Vid Ospizio Bernina passerar vi den högsta punkten, 2250 m. På vänster sida dyker Lago Bianco upp. En mur skiljer sjön i två delar och en skylt berättar att det är vattendelaren mellan norra och södra Alperna. Från den södra sjön rinner vattnet via Adda och Po ut i Adriatiska havet, från den norra via Inn och Donau till Svarta havet. Tänk att få slänga i två Puh-pinnar och se vilken som når sitt hav först. Undrar förresten vad som skulle hända med vätskebalansen om det blev ett hål i muren?

Samedan

Berninabanan är den enda järnväg som korsar Alperna ovan jord, genom själva passet utan hjälp av en tunnel. Nu lämnar vi den italienskspråkiga delen och kommer in i det rhäto-romanska Engadine. Lärkträden bekräftar att vi tappar altitud. I Samedan (1705 m) är dalen så bred att det är plats för en flygplats, den högst belägna i Europa.

AlbulaB

Albula-tunneln markerar inte bara övergången till det tyska språkområdet, utan är också en väderdelare. Ofta kan det vara totalt olika väder vid de båda tunnelmynningarna.

https://i1.wp.com/www.railpictures.net/images/d1/9/3/8/3938.1321208612.jpg

Från Preda (1788 m) till Bergün (1372 m) går tåget så många slingor att banan slår knut på sig själv. Sträckan har kallats för den mest genialiska tåglinje som byggts. På 12,6 km passerar tåget 7 tunnlar varav 5 i spiral, 9 broar och 2 gallerier. En modelljärnväg i Bergün kan studeras för de som vill fundera ut vad de varit med om.

https://i2.wp.com/photorator.com/photos/images/landwasser-viaduct-switzerland--18701.jpg

Naturfenomenen tycks aldrig ta slut. Vid Landwasser kommer tåget ut ur en tunnel högt upp på en lodrätt bergssida. Och kastar sig ut på den svängda 130 meter långa bron, byggd 1902 utan byggnadsställningar.

https://i2.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Soliser_Viadukt_01_09.jpg/350px-Soliser_Viadukt_01_09.jpg

Efter Solis, där stationshuset av tradition är helt täckt med blomster, når vi ett område med djupa raviner. Tre broar och 14 tunnlar krävs det innan vi är ute på plan mark och till slut når ändstationen i Chur. Att Italien inte är långt borta bekräftas av  de italienska böckerna i bokhandelns fönster.
https://i0.wp.com/www.montagna.tv/files/immaginisito/image/maggio/mappatreno.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s