Dag 120 – Schweiz: Tåg Montreux – Luzern, del 2.

https://i2.wp.com/mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/513639.jpg

Tåget
Montreux ligger på huvudlinjen mellan Genève och Italien. Vårt tåg, Crystal Panorama Express, stod på ett litet sidospår med smalare spårvidd än den normala. Det var en strömlinjeformad modern skapelse med stora fönster inte bara på sidorna, utan också en bra bit upp på taket.

Prick kl 9, och då menar vi i exakt det ögonblick sekundvisaren passerade 12 på stationsklockan, började tåget röra sig från perrongen. Denna tidsprecision upprepades gång på gång under våra resor i Schweiz.

Vi hamnade genast in i tunnel som tog oss i en underjordisk kurva förbi bebyggelsen och upp på sluttningen ovanför stationen. Under den långsamma stigningen avslöjades allt vidare vyer över Montreux och Lac Léman.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/PanoramicExpress.jpg/290px-PanoramicExpress.jpg

Efter 20 minuter hade vi kommit upp till Les Avants (970 m) och tog adjö av utsikten innan tåget tar en genväg genom passet via Jamantunneln och när vi kom ut befann vi oss mitt i en ödslig vildmark (1120 m) i den allra sydligaste delen av kantonen Fribourg. Det bor få männniskor bakom bergen ovanför Montreux och det finns inga vägar. Utan järnvägen skulle inte mjölken kunna nå mejeriet i dalgången där den berömda Gruyère-osten tillverkas.

Snart passerade vi över La Tine-klyftan tillbaka in kantonen Vaud. Linjen svänger och kränger för att hitta den minst ansträngande passagen förbi naturens nycker innan den lugnar ned sig och börjar trängas med en flod och en bilväg i Sarinedalen. Högre och häftigare än så här blir det inte på den här sträckan, för nu bar det utför.

I Gstaad (1080 m) möter vår dal flera andra, en typisk förutsättning för att en populär vintersportort ska växa fram.

https://europaresa.files.wordpress.com/2013/06/2274d-zweisimmentrainstation.jpg

Slutstation
Crystal Panorama Express går inte längre än till Zweisimmen, 62 km från Montreux. Den smalspåriga järnvägen viker av söderut och försvinner upp i bergen till Lenk, medan huvudbanan vidare österut mot Interlaken har normal spårvidd.där det blir smalspårigt igen till Luzern.

Utflyktståget Golden Pass går hela vägen från Montreux till Luzern, åtminstone teoretiskt, men i praktiken krävs det alltså två byten. Man planerar faktiskt att bygga ett smalt spår på mittsträckan för att dessa byten ska slippas i framtiden.

 

https://i0.wp.com/www.mrfs.net/trips/2002/Switzerland/Gruyeres/gruyeres.jpg

Utflykter
Från Montreux: Rochers de Naye (2042 m), 60 minuter med bergsjärnväg (tab. 121) från en terminal alldeles intill huvudstationen i Montreux. Utsikten från toppen ger en försmak på kommande höjdpunkter längre in i Schweiz
Från Montbovon: Gruyères (ovan) ligger 20 minuter norrut på ett sidospår. Osttillverkning demonstreras alla vardagar. Under sommaren är staden helt bilfri.
Gruyères_Altstadt1

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s