Turisthistoria – Schweiz: Hjulångare.

https://i0.wp.com/www.swissitalianpaddlesteamers.com/luzern/l2013/l1304AmonRHisl.jpg

Schweiz var ett av de första länderna i världen som tog till mekaniska medel för att transportera turister. Och det finns en helt naturlig förklaring för denna utveckling. Djur användes mycket tidigt för att bära varor och människor över landområden, men vad jag vet så har de aldrig använts för transporter över vattenområden (med undantag för de hästar som drog kanalbåtar, men det är hybrid eftersom djuren gick på land längsmed kanalerna).

Framfarterna i de schweiziska dalgångarna stoppas med jämna mellanrum upp av sjöar och ofta går den enda framkomliga vägen tvärsöver vattnet. Ångbåtar som drevs med skovelhjul blev lösningen när turisterna började strömma till. Många av dessa är fortfarande bevarade. Schweiz är antagligen det land som har flest äkta hjulångare kvar.

https://i1.wp.com/www.swissinfo.ch/media/cms/images/tsr/2003/04/sriimg20030417_1769908_1.jpg

Vierwaldstättersee (Luzern-sjön) har fem: Uri (byggd 1902 och den äldsta i drift), Unterwalden, Schiller, Gallia och Stadt Luzern (byggd 1929 och därmed den modernaste). Lac Leman (Geneve-sjön) har fyra: Savoie, Rhone, La Suisse och Simplon.

Av de återstående finns Lotschberg (1914) på Brienz-sjön och Stadt Zürich (1909) samt Stadt Rapperswil (1914) på Zürich-sjön. Samtliga gick över från kol till olja i slutet på 40- och början av 50-talen, men skovlarna drivs fortfarande med ånga.

Om ni är ångfantast så ska ni se upp med de falska hjulångarna Italie, Montreux, Helvetia och Vevey på Geneve-sjön. De går på diesel och kraften överförs elektriskt.

https://i1.wp.com/pudzeoch.smugmug.com/Ships/The-Swiss-Transport-Museum/i-X4jZfts/0/L/DSCF0015-L.jpg

En av de första båtarna, Rigi från 1847, är numera förvandlad till en restaurang vid Transportmuseet i Luzern. Beattus (1866) lyckades hålla igång på Thun-sjön i nästan 100 år. 1963 gjorde hon den sista resan.

En av de populäraste rutterna i Schweiz på 1870-talet var Wilhelm Tell-expressen, som började i Luzern och gick med ångbåt ned till Flüelen vid den sydligaste viken, där man bytte till ånglok och fortsatte genom St Gotthard-tunnel (invigd 1878) till Ticino. Den moderne turisten kan sedan 1988 göra om resan, men med den skillnaden att tåget nu är modernt.

https://i0.wp.com/www.coxandkings.co.uk/%5Cimages%5Cdestinations%5Ceurope%5CSwitzerland%5Cthings-to-do%5Cwilhelm-tell-express.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s