Themsen – Den tolfte dagen: Källan

Den här dagen var inte lik någon annan. Solen hade försvunnit och svarta moln samlades vid den södra horisonten. Den två veckor långa perioden med rekordvärme, som exakt sammanfallit med vår Themsen-resa, var över. Floden vid Ewen var inte bredare än en ko-längd, och vad det gällde djupet var risken för att icke simkunniga ankor skulle drunkna obefintlig.

Med tanke på det annalkande ovädret åkte vi direkt till den sista bron. Härifrån borde vi snabbt kunna hitta både platsen där vattnet började rinna och den officiella källan. ”Bro” är förresten en överdrift, den övre delen av Themsen rinner via kulvertar genom vägbankar. Många anser att den sista riktiga bron är Ha’penny Bridge i Lechlade.

Från A433, som följer den urgamla Foss Way ut från Cirencester, märks inte Themsen överhuvudtaget. Gröna fält breder ut sig på båda sidor om vägen i dalgången strax innan järnvägskorsningen. Vi lämnade bilen och vandrade i syd-ostlig riktning. På kartan började det blå strecket som föreställde Themsen några hundra meter från vägen. I verkligheten var det grönt, grönt, överallt. Inte ett spår av vatten.

Vid den lägsta punkten fanns en liten fördjupning, men den var lika gräsbevuxen som resten av fältet. Om detta var flodfåran, så kan det inte ha varit vatten i den på länge. Vi kom till slut fram till att det var bättre att åka ned till nästa bro, men först skulle vi göra en utflykt åt andra hållet från Foss Way, för att leta efter den officiella, men torrlagda, källan.

Det händer att det står japaner vid Themsens källa och ser besvikna ut. Paddington Station är inte två veckor borta, utan bara två timmar, inklusive promenaden från järnvägsstationen i Kemble. I London är floden firad och uppmärksammad. Utflyktsbåtar och pråmar far fram över dess vatten, ståtliga broar korsar den, historiska pubar och slott kantar dess stränder. Vid källan finns ingenting, inte ens en teservering eller glassförsäljare.

Finalen blev som en CinemaScope-film i stereo. Blixtar lyste upp den mörknade himlen och åskmullret vandrade mellan effekthögtalarna medan vi gick igenom en koflock, som närsomhelst kunde bryta ut i panik, ned mot det ensamma trädet i hagens slut.

En hög med stenar, som rester av en gammal eldstad, markerade källans exakta plats, men något vatten såg vi inte till, trots att vi passade på att kasta vårt eget. (Det är något trösterikt i tanken att det i princip skulle rinna tillbaka samma väg som vi kommit.) I guideböcker sägs det att vattnet springer fram på vintern, men England har haft torka under en lång tid, så antagligen stämmer det inte längre.

En gravsten restes i närheten 1974 då Flodkonservatoriet gick upp i Thames Water Authority.
Spänningen ökade när vi på vägen tillbaka till bilen upptäckte att korna var ungtjurar, men ovädret var fortfarande en bra bit bort och kritterna såg alldeles för slöa ut för att tänka på ”stampede”.

Nu hade vi sett källan, Themsens teoretiska födelseplats, men vi ville också hitta den exakta punkt där vattnet verkligen började rinna. Någonstans på ängen innan bron i Kemble måste det finnas en plats där den snustorra fåran fylls av den första rännilen.

I samma ögonblick som vi lämnade bilen i Kemble kände vi de första regndropparna. Närmast bron var Themsen vattenfylld, men strax bortom övergick den i gräs. Vi skyndade fram längs stigen och upptäckte att gräset växte mitt i fåran och att det fanns mer fritt vatten på andra sidan. Regnet hade övergått i ett lätt strilande när vi ilade vidare sökande efter det definitiva slutet. Här någonstans, kanske bakom nästa krök, låg upprinnelsen till det vattendrag som vi följt under två veckor från den långa piren i Southend, där vi knappt kunnat se den andra stranden.

Men Themsen lekte med oss. Bortom nästa gräsbevuxna parti fanns ytterligare en kort sträcka med fri vattenyta. Och innan vi hann upptäcka om det var den sista, så öppnades himlens stora slussport och i nästan ögonblick var det vatten överallt.