Themsen – Den fjärde dagen: Datchet – Windsor – Maidenhead

Victoria Bridge

Denna lördag morgon blev vi två av de två miljoner turister som hyr båtar på Themsen varje år. I gamla tider var floden och kanalerna ett transportsystem med bara enstaka inslag av nöjestrafik. Då viktorianerna och edwardianerna någon gång lossade på förtöjningarna hade de sina tjänare med sig och båtarna var väl fyllda med proviant, det kunde till och med finnas vinkällare. När förråden tröt kom särskilda budbärare från Harrods och fyllde på.

Fred Karno, ledaren för den music hall-grupp som Chaplin och Stan Laurel var medlemmar av, byggde ett dansgolv och ett marmorbadrum för £20000 på sin permanent fastsurrade husbåt. Att ha sin bostad intill Themsen är fortfarande populärt bland skådespelare och andra kändisar.

Frakterna på vattnet minskade i takt med att de flyttades över på räls. Kanaler slammade igen och slussar föll ihop. Efter andra världskriget tog nöjesåkandet fart och 1955 bildades Thames Hire Cruiser Association. I dag har kanal- och flodlivet blivit en folkrörelse. Gamla kanaler grävs ut och slussar repareras genom frivilliga insatser.

Tjugo minuters instruktion och träning var allt som mannen från Kris Cruisers, uthyraren i Datchet, gav oss innan vi släpptes iväg på egen hand. Och ändå har båtar ingen broms och betydligt sämre styrförmåga än bilar, de kan till och med sjunka om det går hål i dem. Men antagligen skulle bilskolornas lektioner vara lika korta om hastighetsbegränsningen för bilar låg på samma nivå som Themsen-båtarnas, 3 miles i timman (mindre än 5 kilometer i timman alltså).

Uthyrarnas båtnamn har gärna en dragning åt det snofsiga hållet. Vår första båt hette Lady Pauline och när en förbipasserande dam i Cookham påkallade vår uppmärksamhet genom ett ”Ahoy, Lady Pauline!”, så kändes det lite fånigt att sticka upp huvudet och undra ”Yees?” Hon klagade på att vi bundit fast det förliga repet i ett järnstaket, det kunde bli påfrestande för det, tyckte hon. Att vi bundit det aktra i en rot tycktes inte bekymra henne ett dugg. Kanske hon hade varit med om att skriva petitioner under många år för att staketet skulle sättas upp och gick nu omkring och skyddade det från allehanda missbruk. Under morgontimmarna i Oxford hörde vi någon gå förbi utanför båten och föraktfullt muttra ”Silver bloody Prince”, vilket var en aningen längre variant av vår andra båts namn.

Att styra en båt uppför Themsen är som att spela ett dataspel. Floden slingrar sig lika meningslöst som en spellabyrint och det gäller att undvika kanterna och hålla sig mitt i fåran. Då och då dyker hinder upp i form av mötande båtar, simmande hundar, energiska roddåttor och glupska slussar. Om man klarar sig förbi alltsammans utan att slå i något kommer man upp på högre nivåer där floden blir allt smalare för att höja svårighetsgraden. Till skillnad från dataspelens fem försök hade vi bara två (båtar).

Efter Victoria Bridge (överst) och Black Pott’s Railway Bridge (ovan) var det bara några minuter till vår första sluss på egen hand, Romney Lock (nedan). Vi hade läst i en bok att det inte var korrekt att ta hjälp av båtshake, armar och ben eller bryggan för att få stopp på båten. Det tyckte vi var ovanligt komplicerat eftersom det innebar att båten enbart genom eleganta manövrar skulle bringas till stillastående inom räckhåll för ringen eller pollaren.

Till vår förvåning kom vi igenom utan några större problem. De flesta av båtens bucklor hade funnits redan innan vi tog över rodret. Stolta styrde vi upp under Windsor Castle och hoppades att roddarna från Eton College skulle ha vett att inse hur det låg till och hålla sig på respektfullt avstånd från oss.

windsor.jpg

Vi hade gjort en utflykt kvällen innan från Datchet till Windsor (= ”tilläggsplats där floden vindlar”) för att idka vår favoritsysselsättning, kuriosajakt. Risken är att besökare blir så överväldigade av slottet (det störst bebodda i världen) och colleget (Eton) att de missar de mindre sevärdheterna. Men bara ett kvarter nedför High Street står två lustiga hus, Market Cross (ovan, rakt fram), som inte har en enda rät vinkel, och Stadshuset (ovan t h), byggt av Christoper Wren, som skämtade med den orolige borgmästaren genom att gå med på att bygga extra pelare, men undvek att låta dem gå ända upp till taket.

Windsor Bridge (1824), järnbron över till Eton är numera bara till för fotgängare. En gång i tiden tog man upp en tullavgift, inte bara av dem som passerade över bron, utan även av dem som kom på floden under den, vilket verkar vara en aning orättvist. Den tidigare bron flöt iväg på en flodvåg 1809 och lämnade kung George III isolerad på slottet.

Etons High Street är en gata från Dickens tid. Utanför puben Cockpit står en gammaldags skamstock varnande på trottoaren och runt hörnet hittade vi ett sällsynt exemplar av den impopulära första rundsmala brevlådetypen från 1800-talets mitt. Skyltarna till Cockpit och Fighting Cocks är också värda lite uppmärksamhet.

Bortom Windsor Railway Bridge nådde vi för första gången ut på det verkliga landet, men vi hann inte njuta av de öppna ängarna förrän vi närmade oss Boveney (”ovanför ön”) Lock  och blev tvungna att koncentrera oss på att lägga repen i prydliga runda högar. Vi var två som försökte göra tre mans jobb, i fören, i aktern, och vid rodret, samtidigt, och vi hade väl inte riktigt kommit överens om hur det tredje jobbet skulle fördelas. Det är inte av en slump som det heter ”tre män i en båt”.

Strax efter slussen provade vi att lägga till vid stranden för att vara mer förberedda när vi verkligen behövde det. En märklig liten kyrka stod igenbommad i närheten och såg borttappad ut. Det sägs att man kan möta en bekymrad kvinna här, som förgäves går och letar efter sin mans grav.

Helt i linje med stämningen kring kyrkan passerade vi lite längre fram Oakley Court, numera ett hotell, men i sitt tidigare förfallna tillstånd miljö för flera av Hammer Films Dracula-filmer och för Rocky Horror Picture Show. Charles de Gaulle besökte ofta villan under kriget, vilket ledde till rykten om att det var den franska motståndsrörelsens högkvarter.

Monkey Island (egentligen ”Munkön”) finns en liten jaktstuga som byggts ut till ett större hus. Den ursprungliga byggnadens interiör är smyckad med målningar av apor som jagar, fiskar och allmänt roar sig. Ägarna har tröttnat på alla nyfikna besökare och numera är bara gästerna till restaurangen välkomna att lägga till. ”Tre män i en båt” gjorde uppehåll vid Monkey Island och ägnade flera sidor åt att få upp en konservburk utan öppnare, innan de slutligen slungade ut den på den djupaste delen av Themsen.

Bray Lock

maidenhead

Vi förstod precis deras frustration när vi en stund senare gick fram och tillbaka över Maidenhead Bridge (byggd i Portland-sten 1772 av Robert Taylor) för att hitta en restaurang som inte slagit igen. (Den intilliggande järnvägsbron av Brunel har världens längsta tegelspann och är förevigad av Turner i målningen Rain, Steam and Speed.) Själva staden Maidenhead är en kilometer från bron och det relativt isolerade läget var väl orsaken till den gastronomiska utarmningen. Till slut hamnade vi i en coffee shop som såg ut som om den hade rymt från ett hotell-kedja i London.

Några minuter längre uppför Themsen vid Boulters Lock (uppkallad efter en gammal slussvakt) såg vi en pub med en enorm terrass där lyckliga människor satt i solen och åt sin lunch. Strömforsen över fördämningen nedanför kompletterade den mest idealiserande bild över hur båtlivet på Themsen ska vara. Men vi var redan mätta, och förresten hade vi annat att tänka på. Boulters Lock ligger precis vid vägen och en stor publik hade samlats för att intresserat betrakta våra förehavanden i slussen.

Boulters.jpg

En reaktion på ”Themsen – Den fjärde dagen: Datchet – Windsor – Maidenhead

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s