Themsen – Den första dagen 5

Båten som skulle ta oss in till London var inte inställd, bara en halvtimme försenad. Med en högtidlig känsla av att vi nu påbörjade vår flodfärd på riktigt tog vi adjö av landbacken och steg ombord. Om allt gick efter planerna kunde vi under de närmaste tolv dagarna se fram mot fyra sight seeing-båtar, en privatchartrad motorbåt, två olika motorbåtar som vi skulle bo på och styra själva och slutligen en kanot.

Mellan Hampton Court i väster och flodbarriären i öster kilar sommartid sight seeing-båtar fram och tillbaka. De flesta utgår från Westminster och Charing Cross Piers i centrala London. På vintern är turerna uppåt floden inställda.

Themsen gör två rejält stora svängar på sin väg mellan Tower Bridge och flodbarriären. Fiskvägen blir därför minst dubbelt så lång som fågelvägen. Från Silvertown (ett namn med västernpionjärklang) vid barriären, där den nya flygplatsen lagts bland Royal Naval Docks (uppförda på 1400-talet och nedlagda 1869), till Limehouse har den norra strandens övergivna lagerlokaler och tomma dockor  ersatts av projekt glödande av nybyggarandas framtidstro. Risken är stor att ekonomiska kollapser förvandlar Dockland till en futuristisk spökstad.

Södra stranden (eller det är kanske bättre att säga den vänstra eftersom den svänger så mycket), som inte är lika mycket förändrad, ger en god bild av hur det såg ut på båda sidorna tidigare, hela vägen upp till Tower Bridge. När Bugsby Reach tar av mot nord-väst på sin väg in i den första stora kröken utgör en gasklocka ett markant riktmärke i likformigheten. Vi såg den från nästan alla sidor innan vi hade svängt färdigt.

Green 3

River Lea, till höger, användes antagligen av romarna som en väg till Verulamium, nuvarande St Albans. Helt säkert är att kung Alfred jagade danskarna uppför bifloden år 896.

Blackwall Reach, som både är den första loopens slut och den andras början, går i precis motsatt riktning till Bugsby Reach. Av de två Blackwall-tunnlarna syns ingenting från båten. Den nya är från 1967, men den andra var 1897 Londons första vägtunnel.

Vid Blackwall Pier finns ett monument över de första nybyggarna i Virginia, som seglade härifrån 1606 på Susan Constant, Godspeed och Discovery. London Underwater Museum är inrymt på MV Celtic Surveyor, en P&O-färja från 1930-talet, som ligger förtöjd i West India Docks i skuggan av Canary Wharfs mest beryktade skyskrapa.

Greenwich Reach, där floden börjar svänga höger, avbryts den södra strandens industriella ödeland plötsligt av en av Londons mest berömda utsikter. Vi har kommit fram till Greenwich. Förklaringen till denna ståtliga prakt är förstås kunglig, vilka andra skulle ha haft råd? Placentia (det behagliga palatset) favoriserades av Tudor-kungarna då det låg nära både Dover-vägen och varvet i Deptford. Henry VIII, Mary II och Elizabeth I föddes där och den förre gifte sig med tre av fruarna i kapellet.

royal naval

De båda symmetriska byggnaderna uppfördes som Greenhich Hospital på 1600-talet (Nelson låg på lit-de-parade här), men fick 1873 en ny funktion som Royal Naval College. Christopher Wren tvingades till den här lösningen eftersom de kungliga krävde att få behålla utsikten från Queens House, som nu syns precis mitt i mellanrummet. Det gamla observatoriet med noll-meridianen ligger i parken ovanför National Maritime Museum (Sjöfartsmuseet) som med rätta är berömt för sina samlingar.

Vi påminns ständigt om de som kommit före oss på Themsen. 1012 ankrade danskarna vid stranden och slog läger på kullen. De marscherade bort till Canterbury, kidnappade ärkebiskopen och tog honom med sig tillbaka till Greenwich där han mördades. En kyrka dedicerad till Saint Alphege står på platsen för dådet.

Från Greenwich Pier går utflyktsbåtar till flodbarriären och sight seeing-båtarna från Charing Cross, Westminster och Towern vänder här, vår plaskade dock vidare utan uppehåll. Greenwich är visserligen värt en visit, men eftersom jag en gång i veckan under ett år åkte nedför Themsen för att visa turister Cutty Sark, det sista av de stora teskeppen byggt 1869 för Kina-fart, och annat som Greenwich har att bjuda på, så tyckte jag att jag, så att säga, hade gjort platsen.

Ta gärna en promenad i den berömda tunneln för fotgängare från 1902, inte bara för att beundra hantverket i trappschakten, utan också för att njuta av utsikten mot Greenwich från Island Garden på Isle of Dogs. Parken anlades 1895 för att markera den plats som Wren ansåg att hans skapelse bäst kunde ses från.

En reaktion på ”Themsen – Den första dagen 5

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s